Travel: Madeira IV – Levada’s & grottunnels

schermafbeelding-2016-11-01-om-17-19-04

Daar is ie dan eindelijk: mijn laatste blogpost over Madeira! De vierde, maar zeker niet minder interessante (ahum, kuchkuch) post over onze fantastische zomerreis. Vandaag vertel ik jullie over mijn favoriete wandeling aller tijden, de wandeling langs de Levada do Norte (Cabo Girao – Quinta Grande – Ribeira Brava).

Doordat Madeira een vulkanisch eiland is en dus eigenlijk vooral bergketen is, hebben ze  levada’s oftewel watergangen aangelegd om water vanuit de regenrijke noordkant van het eiland naar de drogere zuidkant te transporteren. Diezelfde levada’s lopen dwars door heel het eiland, waardoor er op veel plaatsen speciaal hiervoor tunnels doorheen de berg zelf zijn gemaakt. De lengte van deze grottunnels varieert van enkele meters tot meer dan 5 kilometer. Wetende dat deze sinds de zestiende eeuw zijn aangelegd, maakt de bewondering des te groter!

Wij kozen dus de Levada do Norte; 12,5km lang en bevat meerdere grottunnels. Deze watergang is een van de “grotere” en daarmee ineens ook een bekendere. Je hebt er een goede variatie aan natuur/bezienswaardigheden. Fauna, flora, een prachtige waterval(!), veel vogels, een tunnel van 1km, … Een levada die volgens mij nooit verveeld. Wat ik aanraad, is om zéker een straffe zaklamp mee te nemen en als je een hoofdlamp (Petzl) in je bezit hebt, pak die dan ook maar mee, want die komt echt van pas. Ik heb er een oude geleend van mijn lieve Rob en ondertussen heb ik zelf al een mooie rozige variant die 10x harder schijnt (verjaardagpakje, woehoew!), want wat een handig dingetje zeg! Ook niet onbelangrijk: neem een trui en regenjasje mee, want de tunnels zijn koud & nat, en al zeker in vergelijking met het Madeira zomer-klimaat. Verder zou ik ook zeker deftige stapschoenen of sportschoenen aandoen, deze was ik echter een klein beetje vergeten in mijn koffer te steken. Mijn mooie witte -zucht- Ted Baker sneakers hebben best goed volgehouden, maar gepast schoeisel had wellicht iets aangenamer geweest. Lesje geleerd.

Mijn favoriete stuk was absoluut de lange tunnel. Het was best spannend, omdat je echt nìks ziet en compleet afhankelijk bent van je zaklamp. Je loopt naast de watergang en soms is het moeilijk om op het smalle paadje te blijven (en dus niet in het water te vallen) als de tunnel gekke vormen aanneemt en jij dus gebukt -door vocht en koude- vooruit moet kronkelen. Af en toe passeer je eens een vieze spin, maar daar moet je je overzetten. Eens uit de tunnel word je beloond met een prachtige waterval. Absoluut impressionant!

DSCF3736

Achter mij (midden foto) zie je de Levada lopen

 

Ziehier mijn arme sneakers die totaal niet gepast schoeisel waren. Voor de liefhebbers: legging & jasje: decathlon.

DSCF3717

DSCF3726

 

DSCF3756

DSCF3737

DSCF3709

 

Hier enkele foto’s van in de tunnels. Zoals je ziet: pikdonker!

DSCF3741

DSCF3754

DSCF3760

DSCF3761

DSCF3758

Big love!

DSCF3730

schermafbeelding-2016-11-01-om-17-18-43

Een gedachte over “Travel: Madeira IV – Levada’s & grottunnels

Geef een reactie

