Beauty: een naturelle teint met make-up

schermafbeelding-2016-11-01-om-17-19-04

DSCF3784

Een fan van foundation, maar geen fan van de “kilo-schmink-pannenkoek-look”? Het kan! En vandaag deel ik met jullie hoe ik het doe. Allereerst: nee, ik draag niet élke dag foundation. Integendeel, ik heb regelmatig goede huid-dagen waarop ik wegkom met een likje mascara en een veegje bronzer. Ook ben ik vaak in chillywilly-modus en ga ik voor helemaal niks. Maar ja, er zijn zeker ook dagen waarop ik me niet zo comfortabel voel met mijn naked face en een beetje wil egaliseren -don’t we all? 

En voor die laatste soort dagen, dames en heren, is een goede foundation een absolute must! Er zijn een paar basisregels waar je je echt aan moet houden:

  • kies de juiste tint voor je gezicht, ga absoluut niet donkerder/lichter dan je eigen huidtint
  • kies de correcte formule, droge huidjes hebben een totaal andere soort foundation nodig dan vette; hetzelfde voor acné-gevoelige huidtypes of gevoelige/allergische
  • zoek uit of je een warme of koude ondertoon hebt, bepaalde merken delen hun verschillende tinten nog eens extra in door middel van een koude en warme kleurencollectie

Daarnaast kan je nog kiezen tussen een lichte tot zware dekking en hierbij hoort wel een nuancering. Persoonlijk ben ik meer voor de lichtere/middelmatige dekking aanvullend met een goede concealer voor probleemzones, maar ik snap dat dat veel lastiger is als je je onzeker voelt over je huid, zeker als deze in categorie problematisch valt. Dus: hou je van een full-coverage foundation? Ga er dan voor! Niemand hoeft jou te vertellen wat je al dan niet mag dragen! Vergeet gewoon de kracht van een goede concealer niet. 🙂 Wat volgens mij de grootste boosdoener is bij het pannenkoek-effect (caking, hebt ge ‘m?) is een te dikke laag poeder bovenop je fond de teint. Probeer als je wil afwerken met een poeder om dit enkel lichtjes over je concealer/gekende probleemzones te borstelen, met hele zachte “aaitjes” en gebruik niet al te veel product op je borstel. Tenzij je natuurlijk houdt van de complete bedekte look, wie ben ik dan om je tegen te houden! #spreadthelove

 Zo, tot daar de disclaimer, nu hoe ik het zelf aanpak.

Op de foto’s zie je drie verschillende foundations, om de eenvoudige reden dat ik niet het hele jaar door even bleek ben. Thank god! In de zomer, of na een vakantie, moet ik al eens mijn innerlijke Picasso bovenhalen en mengen tot ik de juiste kleur bekom. Ik kies meestal make-up met mineralen-overbeladen-titels omdat die het best zijn voor mijn droge huid. Enkel de match perfection foundation van Rimmel pronkt met zijn olie-vrije formule en die komt af en toe ook wel eens van pas. Ik ben van mening dat niet elke dag om dezelfde soort make-up vraagt, dus heb ik wel een variërende schminkcollectie. Hiephoi! Bovenop mijn fond de teint gebruik ik soms de skinfinsh concealer van MAC, deze is heel dik en heel dekkend, dus perfect voor die irritante puist die nét tevoorschijn komt op de dag dat je naar een trouwfeest moet.

Verder voor de perfecte naturelle teint te verkrijgen, speel ik een beetje met kleur en lichtinval. Enkel foundation maakt je gezicht soms nogal vlak en nep. Ik kies voor een bronzer om wat diepte en warmte in mijn gezicht te verkrijgen, en voor een warme blush om me een gezonde kleur te geven. Afwerken doe ik met een koele wit-achtige highlighter, ‘cause I’m a unicorn and I just can! Deze combinatie van producten (formules, textuur, kleur,…) werkt voor mij al zo’n twee jaar en ik ben nog altijd grote fan! Om mijn naturelle teint intact te houden én ze minder poederig, dus echter te laten lijken, spray ik altijd MAC prep+prime FIX+. It’s magic! (Meer daarover lees je hier)

MAC Mineralize foundation NC15 – Rimmel Match perfection foundation 100 ivory – Maybelline Pure.Fluide Mineral 021 Beige Doré – MAC studio finish concealer NC15
MAC Mineralize skinfinish lightscapade – MAC Mineralize blush Gleeful – Mac Mineralize skinfinish Medium dark
Contour brush Hema – Buffer brush Zoeva – Luxe cheeck finish brush Zoeva

DSCF3792

DSCF3794

DSCF3796

DSCF3793

schermafbeelding-2016-11-01-om-17-18-43

2 gedachtes over “Beauty: een naturelle teint met make-up

  1. Margot zegt:

    Ik denk dat ik mij nog beetje moet inlezen over wat bronzer juist is, maar ik concludeer voor mezelf: goeie foundation gaan kopen! 😃 Daarna volgt dan mss de bronzer 😂
    Ps:nog altijd zó blij met de highlighter die ik op uw aanraden gekocht heb 😍 Ons mama is ook al fan 😜 Ik gebruik dat nu altijd als ik make-up aandoe! Kan al nimeer zonder 🙈

    Like

Geef een reactie

